lördag 3 januari 2009

Debattinlägg ang Volvokrisen

Insatt i GP 30 sept 2008

Hej!

Sänder ett debattinlägg angående Volvo PV:s situation. Du lever själv i ett heldatoriserat företag.
Ni är också ett företag som fortlever under helt andra tekniska förutsättningar än för tjugo år sedan.
Det är mot kunden ändå samma gamla GP. Samma gamla Volvo.

Jag var en tungt drivande kraft i datoriseringen av alla tekniska processer både inom Produktutveckling och delvis Produktionsberdning fram till 1991.
Två saker förvånar mig. Inte att datoriseringen som jag förutspådde skulle ta ytterligare tjugo år, utan hur genomgripande den blev, med framtagning av bilar och produktionslinor helt virtuellt i datorn.
Det andra är att personalen inom Pruduktutveckling har fördubblats. Jag visade för ledningen i flera exempel att man med datoriserade konstruktionssystem kunde minska konstruktionstiden i planerade arbetstimmar med 90%.
Det visar att vägen mot den perfekta konstruktionen är oändlig.

Hälsningar

Sven Holmberg

Välj rubrik

När Volvo PV:s svåra situation blev synlig i media förklarade Fredrik Arp att man skulle effektivisera sig ur krisen. Magnus Sundemo, talesman för akademikerna varnade i en debattartikel i GP för den unika kompetens som höll på att gå förlorad. Olle Ludvigsson från facket var i det skedet förtröstansfull. PV hade ju klarat tidigare kriser. Journalister i olika media och professorer från Handelshögskolor, specialister på bilindustri framförde sedan det uppenbara, dollarkrisen, miljöproblemen och för stora bränsleslukande bilar i för små serier.

Det som återstår för att få bilden komplett är att se bilindustrin i ett övergripande industrihistoriskt perspektiv, att inse hur fort allting förändras. Bara i ett tidsfönster på tjugo år förändras allt så radikalt att inga gamla sanningar gäller.

I ett tidsfönster på hundra år från 1910 till 2010 fick industrin mekaniska muskler genom att omvandla energi till kraft från vattenkraft, fossila bränslen och till sist kärnkraft, främst genom olika typer av motorer. Det präglade och omskapade världen under de första femtio åren inklusive ett brutalt världskrig.

I den andra halvan från 1960 tillkom den digitala tekniken, datorerna, förmågan att lagra och hantera logik. De första tjugo åren kom att gälla enkla ekonomiska och administrativa rutiner hanterade i sk stordatorer i fristående datacentraler. 1980-90 blev en brytningstid med en helt ny datateknik. På mycket kort tid blev det möjligt att styra alla bilindustrins tusentals processer med programmerad logik. Det skapade ett totalt kaos i de beslutsprocesser som skulle hantera strategier, teknikval och prioriteringar inom alla företag.

Det fanns utspritt inom Volvo ett antal små grupperingar med tjugoårig kompetens från att skapa den här typen av processer. Volvo hade fem chefnivåer helt utan datakompetens. Det uppstod en förståelseklyfta stor som ”Grand Canyon”. Man släppte in leverantörer av datorutrustning och förtroendevalda personer utan ens kvasikompetens i beslutsprocesserna. Ovanpå detta kom Renaultaffären, som låg processtekniskt helt fel i tiden. PV arbetade sig ur krisen med ny ledning och med hjälp av en fortsatt otrolig utveckling av kraftfull datateknik, där man successivt också kunde köpa in sig i färdiga lösningar.

För att förstå förändringen i sin helhet måste man referera till biologiska processer. Den digitala koden, DNA i en stamcell styr de tiotusentals processer som skapar och underhåller en människa i hundra år. Koden någon gigabyte stor kopierar sig själv miljarder gånger. (Volvoingenjören Alf Ohlsson har i sin bok ”Industriell botanik” gjort intressanta jämförelser mellan industriella och biologiska processer. Boken finns bara på nätet).

Under perioden speciellt efter 1990 har större delen av hela bilprocessen datoriserats, från produktdesign till flödet av färdiga bilar ut till kund inklusive alla leverantörer och deras transportflöden. Man skulle kunna samla all kod till en bilprocessens DNA. Till det kommer datorerna i bilen, bilens egen DNA.

Vi har nu en situation där funktion, kvalitet och effektivitet är inbyggd i processen. Den kan helt eller i delar flyttas geografiskt, vilket vi redan sett många exempel på. Ännu viktigare är att den kompetens som behövs för att skapa en så otroligt komplicerad produkt som en bil, och det gigantiska nätverk av processer som behövs för att tillverka den, ligger i datoriserade hjälpmedel. En försvinnande liten del är skapad inom företaget. Det mesta är kommersiellt tillgängligt för alla bilfabrikanter.

Det är dags att sluta drömma. Har man tid, pengar och produkter i stor volym som håller sig attraktiva under en längre tid, så kan man trimma och finslipa processen i oändlighet mot framför allt hög kvalitet och låga priser. Digitalt styrda processer är stabila. Det man förbättrat består.

Volvo PV har efter återhämtningen valt att ligga i i datoriseringens framkant för att stötta marknadsföringen med korta ledtider till nya modeller, som dessutom är laddade med mängder av datorstyrda finesser. Man kundorderstyr produktion och skapar oändligt med varianter. Små volymer och tidspress, komplicerad teknik och ambitioner om nolltolerans mot fel, stressar hela nätverket av delprocesser. Marknadssidan skall kompensera den här snedtändningen mot riskerad sämre kvalité och högre kostnader med en tuff marknadsföring riktad mot mindre priskänsliga kunder.

Det har ju fungerat för Porsche som snart äger hela VW och därmed även Scania. Men inför omställningen till radikalt ny bilteknik ligger den satsningen för Volvo PV fel i tiden.

Sven Holmberg

Civilingenjör


Inga kommentarer: