torsdag 5 juli 2007

Legitimerade lärare

Vid senaste valet påstod någon från Svenskt Näringsliv att valet gällde 1500 miljarder kronor som stat, landsting och kommuner skulle styra över. Jag brukar nöja mig med statsbudgeten och runda den uppåt till 900 miljarder. Då blir det jämt 100 000kr per medborgare, stor som liten. Men jag kan tänka mig en siffra runt 160000 kr per person för rubbet kungen, försvaret, vården, skolan, pensioner, domstolar, fängelser, u-hjälp, EU, en massa räntor till stadsskulder och sådant. Så Svensson, du och din fru med era två barn, det är 640 000 kr/år ni var fjärde år avsäger er rätten att själva bestämma över Det är vi demokratiskt överens om.

Igår lyssnade jag passivt, när två representanter, en lärare och en läkare, båda med livslång erfarenhet talade om pengaflödet till sina två områden i fokus, skolan och vården. Det är lika stor brist på behöriga lärare som läkare. Det var ett vänligt, sansat samtal om en bra skola och en bra vård, men med totalt otillräckliga resurser. Så kom man fram till vårdgarantin och sjukvårdens möjligheter att fuska sig runt garanterade tre månader. Det krisar hela tiden och då kommer bemanningsföretagen in i bilden. Bemanningsföretagen betalar 22000, sa läkaren plus bostad och alla omkostnader, resor och sådant. Läraren var förundrad, bostad, omkostnader ok, men 22000, lärarlön? Förlåt mig, sa läkaren. Jag menade 22000 i veckan.

Så kära medborgare, visst skall vi ha skolgaranti, som Jan Björklund säger med legitimerade lärare. Då kommer bemanningsföretagen som ett skott med sina stafettlärare. Läraryrket kanske kan bli attraktivt igen.

Inga kommentarer: